Latin music logolatin music
editorialΒιογραφικόΝέαΜουσικήΠρόσωπαΙστορίαmediaPhoto GalleryForum
Ημερομηνία: 16/8/2017
latinmusic category

Με κάμποση salsa, ικανές δόσεις latin jazz, τα πρώτης ανάγκης boleros, πειραματική rumba και αγνή latin soul απο την αστείρευτη νεοϋορκέζικη πηγή των 70ς, ιδού μια δεκάδα CD που, σε τυχαία σειρά, μπαινοβγαίνουν στο CD player του καταστήματος καθώς θερμαίνεται ο καιρός και χαίρεται η φύσις όλη: Καλή, στέρεη, όμορφη μουσική που σας προτρέπω να δοκιμάσετε και ν΄αγαπήσετε, όπερ σχεδόν βέβαιο αν τη δοκιμάσετε. Δώστε βάση:


1. El Gran Combo : “Nuestro Aniversario” (Combo). ‘Ενα άκρως ζουμερό άλμπουμ του 1982, απο μια μπάντα που εξ όσων γνωρίζω, δέν έχει βγάλει έναν «κακό» δίσκο στα 44 χρόνια της ύπαρξης της, μα αντιθέτως έχει εκδόσει ντουζίνες CD και βινυλίων κι εκατοντάδες κομματιών με κοινό παρονομαστή τον ακαταμάχητο χορευτικό ρυθμό, τους συχνά σκωπτικούς στίχους, τις ευφυείς ενορχηστρώσεις και το χαλαρό κλίμα της τροπικής φιέστας που χαρακτηρίζει το σύνολο του “Gran Combo style”. To “Nuestro Aniversario” είναι, πάντως, απο τις πιο δυνατές δουλειές τους, με μπόλικα κλασικά κομμάτια (“Goyito Sabater”, “Gota De Lluvia”, “El Telefono”, “Se Me Fue” κ.α.) και την ψυχική ανάταση του ακροατή (μα και την αυτόματη έγερση του χορευτή) απολύτως εγγυημένες.



2. Mario Bauzá and his Afro-Cuban Jazz Orchestra : “944 Columbus”(Messidor).
Η τρίτη και τελευταία ηχογράφηση απ΄την εκτυφλωτική τριλογία που ο γηραιός μαέστρος έγραψε στη δεκαετία του 90 για την γερμανική εταιρία Messidor, κυκλοφόρησε το 1993 και σχεδόν αμέσως μετά, ο Bauzá αναπαύθηκε εν ειρήνη, ύστερα απο πολλές δεκαετίες υψηλής προσφοράς στη μουσική της Κούβας και της Λατινικής Αμερικής εν γένει. Πιστό στο ύφος που η ορχήστρα του Machito (με τον Bauzá ως μουσικό διευθυντή) καλλιέργησε με κοσμοϊστορικά αποτελέσματα κυρίως στις δεκαετίες του 40 και του 50, το “944 Columbus” δέν ακούγεται ούτε στιγμή ρετρό, καθώς αφ΄ενός η αληθινά μεγάλη μουσική ποτέ δεν γερνάει, αφ΄ετέρου ο Bauzá, ως κατ΄εξοχήν αρχιτέκτονας του ήχου της latin jazz big band, κατείχε ως το τέλος την απόλυτη τεχνογνωσία προκειμένου να χειριστεί αυτό το πολυπλοκότατο μουσικό εργαλείο. Με τα σύγχρονα μέσα ηχογράφησης και τη μαεστρία του Bauzá απο πίσω, η μεγάλη ορχήστρα του CD ακούγεται κυριολεκτικά απίστευτη, ενώ το ρεπερτόριο, θαυμάσια ισορροπημένο ανάμεσα στο mambo, την jazz, την αφρο-κουβανική παράδοση και το bolero, προσεγγίζει την ποιοτική κορυφή. Χωρίς αμφιβολία, ένα μαγικό CD.



3. Lucia Pulido : “Dolor de Ausencia” : Αν δεν απατώμαι, είναι η πιο πρόσφατη δουλειά της ιδιοσυγκρασιακής Κολομβιάνας ερμηνεύτριας Lucia Pulido και καθώς αποτελεί ανεξάρτητη (δική της) παραγωγή, δέ μένει παρά να την συγχαρούμε για αυτή την αξιέπαινη, σε κίνητρα και καλλιτεχνικό αποτέλεσμα, προσπάθεια. Εδώ, η Pulido προσεγγίζει με φανερή αγάπη αλλά και ευπρόσδεκτα ανορθόδοξη οπτική ένα θαυμάσιο, καίτοι κάπως ξεχασμένο σήμερα, ρεπερτόριο : Αυτό του νοτιοαμερικάνικου (κυρίως περουβιάνικου) vals κι ακόμα, του bolero όπως αυτό παίζεται κι ακούγεται απο τον Ισημερινό και κάτω. Αρωγός της, ένα ιδιότυπο, μινιμαλιστικό οργανικό σχήμα (βιολί, κιθάρα, κοντραμπάσο) και όπλο της, η εξαιρετική φωνή της, η εμφανέστατη γνώση της συγκεκριμένης παράδοσης αλλά κι η άκρως προσωπική της ερμηνεία. Ιδιαίτερα όμορφο άκουσμα.



4. Grupo X : “X-Posure” (Loft Recordings). To πρώτο CD τούτου του λονδρέζικου γκρούπ έπεσε στα χέρια μου μόλις πρόσφατα, αν και ηχογραφήθηκε το 2000, υποχρεώνοντας με ν΄αναγνωρίσω (για μια ακόμη φορά) πώς στην Αγγλία υπάρχει ένας διακριτός τρόπος να γίνονται τα πράγματα, ακόμα και τα λατινοαμερικανικότερα εξ αυτών. Το σχήμα αποτελεί μια πολυεθνική κολεκτίβα μουσικών (οι περισσότεροι όμως είναι Αγγλοι) κι η μουσική τους πρόταση λαμβάνει υπ΄όψιν της εξ ίσου την αφρο-κουβανέζικη μουσική, τη νεοϋορκέζικη σκηνή του 60 αλλά και τους ήχους της περιρρέουσας ατμόσφαιρας των λονδρέζικων dance clubs, παραδίδοντας ένα αληθινά πρωτότυπο αμάγαλμα που παλινδρομεί ανάμεσα στη latin jazz, τη latin soul, την acid jazz και την salsa, τέρποντας και το δυσκολότερο αυτί.



5. Tito Ramos : “Where My Head Is At” (Cotique).
Ενας απ΄τους σπουδαίους, «χαμένους» δίσκους της latin soul, που έρχεται απο το 1972 και παρέχει την ευκαιρία για περαιτέρω κατανόηση των ασταμάτητων διεργασιών στο μουσικό τοπίο της ισπανόφωνης κοινότητας της Νέας Υόρκης κατά την εποχή εκείνη. Καθόλου περιέργως, λοιπόν, ο δίσκος είναι εξ ολοκλήρου αγγλόφωνος και εξ ολοκλήρου soul, θυμίζοντας άλλοτε Otis Redding, άλλοτε Dells και τα παρόμοια φωνητικά γκρούπ, ωστόσο ο Ramos ήταν πορτορικάνος, η εταιρία (Cotique) μια απο τις κλασικότερες της salsa, ενώ την παραγωγή και τις ενορχηστρώσεις υπογράφει ο σπουδαίος bandleader της salsa, Larry Harlow. Εκτός απ΄το ιστορικό ενδιαφέρον, παραμένει ένας θαυμάσιος soul δίσκος.



6. Willie Colon : “El Juicio” (Fania).
Απο την ίδια χρονιά με το προηγούμενο (1972), έρχεται ένα απο τα αριστουργήματα της ιδιοφυίας του Willie Colon, που συγχρόνως συνιστά έναν απο τους σημαντικότερους δίσκους στην ιστορία της salsa. Ακόμα και σήμερα, το “El Juicio” ακούγεται απίθανα μοντέρνο, με τον μουσικό αντικονφορμισμό του Willie να αγγίζει το ζενίθ και τα κομμάτια, όλα ένα κι ένα, να δανείζονται ελεύθερα απο την samba, την jazz, την κουβανέζικη μουσική και το πορτορικάνικο φολκλόρ, ενώ ο Hector Lavoe στα φωνητικά, πρίν ακόμα εκτοξευθεί στο στάτους του μεγα-στάρ, δείχνει απο πόσο μεγάλη στόφα ήταν φτιαγμένος. Στοιχειώδες για κάθε δισκοθήκη.



7. Descarga Boricua : “Esta, Si Va!” (Tierrazo). H μακράν σημαντικότερη ηχογράφηση που έγινε στο Πουέρτο Ρίκο κατά την δεκαετία του 90, το πρώτο (διπλό) CD των Descarga Boricua του 1993 παραμένει τόσο απίστευτα καλό που είναι ν΄απορεί κανείς (κι αφού σκεφτεί λίγο, να συνειδητοποιήσει) γιατί τέτοια μουσική δέν φτιάχνεται πιά πουθενά τριγύρω. Με μια συνεύρεση μεγάλων μουσικών και τραγουδιστών (Bobby Valentin, Ismael Miranda, Justo Betancourt, Cachete Maldonado, Mario Rivera, Papo Vasquez, Eric Figueroa, Wichi Camacho κ.α.) να βάζει κάτω ένα σπουδαίο υλικό, το “Esta, Si Va!” πραγματεύεται διαρκώς τα όρια ανάμεσα στην salsa και την jazz, την χορευτική μουσική και την ακουστική εμπειρία, την παράδοση και τον μοντερνισμό, τη μαστορική ενορχήστρωση και τον ελεύθερο αυτοσχεδιασμό, με αποτελέσματα (και συμπεράσματα) που μόνο ως θριαμβευτικά μπορούν να χαρακτηριστούν. Πολύ, πολύ μεγάλο άλμπουμ.


8. Natalie Michán: “Madrugada”.
Ενα άρτι αφιχθέν και αρκούντως παράξενο μίνι-CD (έχει μόνο 5 κομμάτια μέσα), λογίζεται ως το προσωπικό ντεμπούτο της νεαρής τραγουδίστριας Natalie Michán απο τη Νέα Υόρκη (και αγνώστου απώτερης λατινικής καταγωγής), στο οποίο η ντεμπυτάντ μας εκπλήσσει με το «καλημέρα»: Μια άκρως γοητευτική διασκευή του διάσημου bolero “Dos Gardenias” σε μια βερσιόν γεμάτη ανατολίτικα ηχοχρώματα και latin jazz αισθητική, η οποία θέτει τους δύο πυλώνες πάνω στους οποίους στηρίζεται όλο το CD (με τρία κομμάτια να είναι συνθέσεις της Michán) και ταυτόχρονα μας γνωρίζει τις δύο μεγάλες αγάπες της τραγουδίστριας – την αφρο-κουβανική παράδοση και τη μουσική της Μέσης Ανατολής (αραβική και ισραηλίτικη). Καθώς η σύνθεση των αντιθέτων διεκπεραιώνεται με γερό ταλέντο, ωραιότατες μελωδίες και υψηλή καλλιτεχνική επάρκεια, το αποτέλεσμα όχι μόνο αποφεύγει μ΄ευκολία την παγίδα του «κιτς» αλλά βάζει στο τραπέζι μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα μουσική άποψη, απο την οποία περιμένω ν΄ακούσω περισσότερα στο μέλλον.


9. Clave y Guaguancó: “Noche De Rumba” (Tumi). Ηχογράφηση του 1999, αυτό το τρίτο (και τελευταίο, μέχρι στιγμής) CD των Κουβανών Clave y Guaguancó δεν είναι απαραιτήτως το κορυφαίο τους (το “Dejala En La Puntica” μάλλον διεκδικεί τον τίτλο), είναι όμως το πιο πολυμορφικό και πειραματικό απ΄τα τρία: Στο εν λόγω, οι Clave y Guaguancó εξερευνούν περαιτέρω τις δυνατότητες της αυθεντικής αφρο-κουβανικής rumba (και δή, του πλέον μοντέρνου απο τα στύλ της, που λέγεται guarapachangueo), σκαρώνοντας παράδοξες επιμειξίες (flamenco με bata, rumba με συνοδεία αφρικάνικης mbira, διαφορετικά είδη ρυθμών συγχρόνως μέσα στο ίδιο κομμάτι) που δέν λειτουργούν πάντα, αλλά όταν λειτουργούν (όπως στο υπνωτικό “De Oya y Abakuá”, με τους ρυθμούς και τα τραγούδια των bata και της αδελφότητας Abakuá να γίνονται χαρμάνι), ό,τι παράγεται αποζημιώνει και με το παραπάνω. Ομοίως, η δουλειά που γίνεται στα κρουστά είναι απο τίς καλύτερες στην υπάρχουσα δισκογραφική αγορά.


10. Various: “Vuelve El Bolero” (Salsa International). Μια ακριβή (σε ήχους, μνήμες και αισθήματα) συλλογή, που αποτυπώνει ψηφιακά μια σκηνή που βρίσκεται εδώ και δεκαετίες στο ημίφως – τους μπολερίστες της Νέας Υόρκης των χρόνων του 60. Ονόματα που σήμερα τα τρώει η λήθη, σαν αυτά των Frankie Figueroa, Carlos Pizarro, Marcos Millán, Victor Velasquez, κι άλλα που ακόμη σώζονται στο μνημονικό των μερακλήδων, όπως εκείνα των Chivirico Davila και Raul Marrero, χωρίς αμφιβολία ανήκαν όλα τους σε πρώτης τάξεως crooners, που επιπλέον συνοδεύονταν απο ιστορικές ορχήστρες (Charlie Palmieri, Joe Cotto κ.α.). Στα δώδεκα θαυμάσια boleros του CD, η μουσική, η ερμηνεία, ο ήχος και το ύφος των ηχογραφήσεων αναδίδουν ακριβώς την ατμόσφαιρα των σκοτεινών καμπαρέ της μεγαλούπολης, τη μυρωδιά του φθαρμένου βελούδου, το θαμπό φώς των κεριών πάνω στα φτηνά τραπεζομάντηλα, το αχνό σύρσιμο των τακουνιών στην πίστα και το ψυχικό φορτίο εφτά τραγουδιστών που ποτέ δέν έγιναν αστέρια, έθρεψαν όμως γενιές μεταναστών με την καθαρότερη ουσία του «λατινοαμερικάνικου ονείρου», που, μουσικά κι ερωτικά, είναι, βέβαια, το bolero. Τιμή και δόξα σ΄εκείνους τους (σχεδόν) άγνωστους στρατιώτες της latin όπου γής!
Πρόσφατα άρθρα
1. Το CD player του latinmusic.gr : Καλοκαίρι 2007.
διαβάστε το...
2. To CD player του latinmusic.gr : Φθινόπωρο 2006.
διαβάστε το...
3. Το CD player του latinmusic.gr (11/12/2005)
διαβάστε το...


Γίνετε μέλος σήμερα!

Τελευταίες προσθήκες
1. Η Ιστορία της Μουσικής στην Κούβα, μέρος 1ο : από την Αποικία ως το Son.
διαβάστε το...
2. Στίχοι τραγουδιού : "COMO LA QUERIA" (Raul Marrero)
διαβάστε το...
3. Η latin εκπομπή επιστρέφει στον Kosmos 93.6!
διαβάστε το...
4. Carlos "Patato" Valdes, 1926-2007 : στη μνήμη ενός μεγάλου
διαβάστε το...
5. "Η Salsa ορχήστρα πρέπει να φτάνει τη μουσική σε οργασμικό επίπεδο" (JIMMY DELGADO)
διαβάστε το...
6. "Λοιπόν, Ας Μιλήσουμε Γιά Μουσική" : ένα άρθρο του Gabriel Garcia Marquez.
διαβάστε το...
7. Το CD player του latinmusic.gr : Καλοκαίρι 2007.
διαβάστε το...
8. "Αυλαία" γιά τον τραγουδιστή Tito Gomez.
διαβάστε το...
9. Λάτιν ιστορίες : Η ζωή εν barrio δια στόματος Frankie Vazquez.
διαβάστε το...
10. Στίχοι τραγουδιού : "AHORA ME DA PENA" (Henry Fiol)
διαβάστε το...
Νέες Κυκλοφορίες
Διάφοροι καλλιτέχνες - "BACHATA ROJA"
Αναλυτικά
SON DE TIKIZIA - "PA' LOS PIES"
Αναλυτικά
GILBERTO "PULPO" COLON - "HOT BREAD"
Αναλυτικά
MARC ANTHONY - "El Cantante"
Αναλυτικά
PIBO MARQUEZ & DESCARGA CRIOLLA - "Homenaje A Los Reyes De La Salsa"
Αναλυτικά
Το CD του μήνα
CD of the month
παρουσίαση

Latin chat now!

Φιλικά sites

world music
sofrito
rithmolatino
latin hellas
America Latina

Design & development Lollypop |::| © 2006 Basilio Stamatiou + Latin music & Latin culture
GR EN