Latin music logolatin music
editorialΒιογραφικόΝέαΜουσικήΠρόσωπαΙστορίαmediaPhoto GalleryForum
Ημερομηνία: 23/10/2017
latinmusic category
Carlos "Patato" Valdes (1926-2007)

             

‘Ενα από τα πρόσωπα – σύμβολα της latin μουσικής και ένας απ΄τους πρωτομάστορες των αφρο-κουβανέζικων κρουστών, ο Carlos “Patato” Valdes αποδήμησε εις Κύριον την Πέμπτη, 4 Δεκεμβρίου 2007, σε ηλικία 81 ετών. Ως αιτίες θανάτου του ανακοινώθηκαν το καρδιακό εμφύσημα και η αναπνευστική ανεπάρκεια (ο συχωρεμένος, ως συνεπής κουβανός, κάπνιζε μιά ζωή). Διάσημος ανά τον κόσμο γιά την δεξιοτεχνία του στις congas, o “Patato” έγραψε σχεδόν ετπά δεκαετίες ακάματης προσφοράς στη μουσική της Καραϊβικής, παίζοντας και ηχογραφώντας με τα μεγαλύτερα ονόματα της latin και jazz μουσικής και προάγοντας, πάντοτε με δημιουργική και καλλιτεχνική αρτιότητα, την τέχνη των κρουστών ενώπιον των φιλόμουσων του πλανήτη.

Γεννήθηκε στις 4 Νοεμβρίου 1926 στην Αβάνα της Κούβας και, παραδόξως, το πρώτο του μουσικό όργανο ήταν το tres (η κουβανέζικη κιθάρα), το οποίο μάλιστα έμαθε να παίζει αρκετά καλά, ώσπου, κατά δήλωση του, την πρώτη φορά που άκουσε από κοντά τον θρυλικό Niño Rivera (μεγάλο βιρτουόζο και «πατέρα» του σύγχρονου tres) ένιωσε πως δεν θα μπορούσε ποτέ να πλησιάσει το επίπεδο του, οπότε παράτησε το tres και στράφηκε στην δεύτερη αγάπη του από τα παιδικά χρόνια και τις ξέφρενες καρναβαλικές νύχτες στην Αβάνα : την conga. Ο “Patato” έπαιξε σε κάμποσες φημισμένες μπάντες στην Κούβα, μεταξύ αυτών την περίφημη Sonora Matancera, το Conjunto Kubavana και το εξαιρετικό Conjunto Casino, ενώ κόλλησε αρκετά ένσημα στην πολύβουη νυχτερινή ζωή της Αβάνας του τότε, συμμετέχοντας σε σόου φημισμένων καζίνο ως μουσικός και χορευτής.

Το 1954, ο “Patato” πάτησε πόδι στις Ηνωμένες Πολιτείες κι έκτοτε, έκανε σπίτι του τη Νέα Υόρκη, απ΄όπου όχι μόνο η ξακουστή καριέρα, μα και η υπόλοιπη ζωή του ήρθε εις πέρας. Ιδιαιτέρως ευρηματικός στο παίξιμο του, ευπροσάρμοστος και «ανοιχτός» σε διαφορετικά στυλ και μουσικά πειράματα, βρήκε στην θάλλουσα jazz σκηνή της μεγαλούπολης δουλειά, δημιουργία και ζήτηση και, καθώς το cubop (υποείδος της latin jazz των 50ς) τελούσε σε πλήρη εξέλιξη, έπαιξε και ηχογράφησε με ηχηρά ονόματα όπως οι Art Blakey, Dizzy Gillespie, Kenny Dorham, Elvin Jones, Herbie Mann, Grand Green αλλά και οι κορυφαίοι λατίνοι του είδους, Machito και Tito Puente. Οι μουσικές ικανότητες του “Patato”, αλλά και η πάντα εντυπωσιακή του σκηνική παρουσία, με τον ίδιο να ανεβαίνει συχνά και να χορεύει rumba πάνω στις congas του (το γεγονός πως ήταν μικρόσωμος οπωσδήποτε βοηθούσε στο συγκεκριμένο σκηνικό τρικ), τον έκαναν γρήγορα δημοφιλή και αναγνωρίσιμη φιγούρα στους μουσικούς κύκλους της Νέας Υόρκης και στον χώρο των show business εν γένει, ενώ κλασική παραμένει η σκηνή της ταινίας «Και ο Θεός έπλασε την γυναίκα» με τον αεικίνητο κουβανό να διδάσκει τα μυστικά του mambo στην καθ΄όλα θεϊκή Brigitte Bardot.

Ο “Patato”, όπως και οι έτεροι σπουδαίοι κουβανοί πρωτοπόροι των κρουστών (Mongo Santamaria, Candido Camero, Francisco Aguabella) ουδέποτε αποτέλεσαν μέρος του κινήματος της salsa των δεκαετιών του 60 και 70 (αν και γιά διαφορετικούς λόγους ο καθένας) και αντ΄αυτού, ο Carlos συνέχισε να δουλεύει κυρίως στον χώρο της latin jazz, παίζοντας κυρίως σαν guest σολίστας και συμμετέχοντας στο πολύ αξιόλογο, πλην βραχύβιο, σχήμα Latin Percussion Jazz Ensemble, του οποίου ηγείτο ο Tito Puente, στα τέλη της δεκαετίας του 70.

Η προσωπική δισκογραφία του Carlos “Patato” Valdes έχει να επιδείξει μία χούφτα άκρως ενδιαφέροντα άλμπουμς : το πρώτο του “Patato y Totico” (1968) παραμένει ένας κλασικότατος rumba δίσκος, με τη συμμετοχή σχεδόν αποκλειστικά κουβανών μουσικών, όπως ο Eugenio Arango “Totico”, o Israel Lopez “Cachao” και ο μουσικός θρύλος της Κούβας Arsenio Rodriguez, λίγο πρίν πεθάνει. Ακολούθως, στην δεκαετία του 70 έγραψε «κολλητά» δύο άλμπουμς, το “Authority” και το “Ready for Freddy”, βασισμένα κυρίως στη rumba αλλά και με εμβόλιμα στοιχεία son, ενώ από τη δεκαετία του 90 κι εντεύθεν οι προσωπικές του ηχογραφήσεις (στις οποίες συμπεριλαμβάνουμε και εκείνες με συλλογική σύνθεση καλλιτεχνών, αλλά τον ίδιο ως πρώτο όνομα) τείνουν σαφώς περισσότερο προς την latin jazz και την descarga : από αυτές αναμφίβολα ξεχωρίζουν τα CDs “Masterpiece” και “Ritmo y Candela”, καθώς και οι δύο δίσκοι των Conga Kings, που έκανε παρέα με άλλα δύο ιερά τέρατα των congas, ήτοι τον συνομήλικο του Candido Camero και τον πολύ νεώτερο αλλά σπουδαιότατο Giovanni Hidalgo.

Ο “Patato” έχει δύο πολύ σημαντικές καινοτομίες – πρωτιές στη μουσική κληρονομιά που μας αφήνει : υπήρξε ο εφευρέτης του συστήματος των μεταλλικών «κλειδιών» με το οποίο κουρδίζονται οι σύγχρονες congas, μιά «πατέντα» που αντικατέστησε το προηγούμενο, ελαφρώς πρωτόγονο, κούρδισμα των δερμάτων με τη βοήθεια της θερμότητας (η οποία «τεντώνει», άρα ανεβάζει την τονικότητα του οργάνου), μιά παράδοση αιώνων από την Αφρική που, ωστόσο, τα αποτελέσματα της ήταν κυμαινόμενης τονικής αξιοπιστίας και συγχρόνως, ήταν αδύνατο να λειτουργήσει σε μη τροπικά κλίματα (δεν είναι τυχαίο πως ο “Patato” εφηύρε τα «κλειδιά» στην ψυχρή και υγρή Νέα Υόρκη). Ακόμα, αν και δεν ήταν ο πρώτος που έπαιξε με τρεις congas (αυτός ήταν ο Candido Camero), εν τούτοις ήταν σίγουρα εκείνος που εξερεύνησε με εντελώς πρωτοποριακό, γιά την εποχή του, τρόπο τις μελωδικές δυνατότητες του παιξίματος με περισσότερα από δύο τύμπανα, εξελίσσοντας το σε ένα απόλυτα προσωπικό στυλ που επηρέασε όλους σχεδόν τους μεταγενέστερους μουσικούς των κρουστών, ενώ η ρυθμική του συνοδεία σε jazz μουσική αποτέλεσε σημείο αναφοράς, αλλά και καινοφανούς ανεξαρτητοποίησης των congas από την παραδοσιακή κουβανική ρυθμολογία και περαιτέρω μετατροπής τους σε ένα κρουστό όργανο απείρως περισσότερων μουσικών δυνατοτήτων. Μάλιστα, ο “Patato” είχε το συνήθειο να κουρδίζει τις congas του σε συγκεκριμένες νότες, αναπαράγοντας συνειδητά την αρμονία ενός στοιχειώδους ακκόρντου, με αποτέλεσμα το παίξιμο του να προσομοιάζει συχνά στον ήχο και στην τεχνοτροπία μπάσου ή kalimba παρά απλών τυμπάνων.

Ο Tito Puente τον είχε κάποτε ονομάσει «ο μεγαλύτερος conguero εν ζωή». ‘Εστω κι αν το τελευταίο κομμάτι της ρήσης του δεν ισχύει πιά, ο Carlos “Patato” Valdes έχει προ πολλού περάσει στο πάνθεον των σπουδαίων αυτής της μουσικής. Ενας ακόμα γιά τη μεγάλη επουράνια descarga…

Que en paz descanses, maestro.


ΥΓ : Οι ασπρόμαυρες φωτογραφίες είναι του Martin Cohen, από το www.congahead.com
Πρόσφατα άρθρα
1. Η latin εκπομπή επιστρέφει στον Kosmos 93.6!
διαβάστε το...
2. "Λοιπόν, Ας Μιλήσουμε Γιά Μουσική" : ένα άρθρο του Gabriel Garcia Marquez.
διαβάστε το...
3. "Αυλαία" γιά τον τραγουδιστή Tito Gomez.
διαβάστε το...
4. Τα 20 καλύτερα latin CD του 2006!
διαβάστε το...
5. Μαθήματα congas : Ενδιαφέρεστε;
διαβάστε το...
Αρχείο κατηγορίας


Γίνετε μέλος σήμερα!

Τελευταίες προσθήκες
1. Η Ιστορία της Μουσικής στην Κούβα, μέρος 1ο : από την Αποικία ως το Son.
διαβάστε το...
2. Στίχοι τραγουδιού : "COMO LA QUERIA" (Raul Marrero)
διαβάστε το...
3. Η latin εκπομπή επιστρέφει στον Kosmos 93.6!
διαβάστε το...
4. "Η Salsa ορχήστρα πρέπει να φτάνει τη μουσική σε οργασμικό επίπεδο" (JIMMY DELGADO)
διαβάστε το...
5. "Λοιπόν, Ας Μιλήσουμε Γιά Μουσική" : ένα άρθρο του Gabriel Garcia Marquez.
διαβάστε το...
6. Το CD player του latinmusic.gr : Καλοκαίρι 2007.
διαβάστε το...
7. "Αυλαία" γιά τον τραγουδιστή Tito Gomez.
διαβάστε το...
8. Λάτιν ιστορίες : Η ζωή εν barrio δια στόματος Frankie Vazquez.
διαβάστε το...
9. Στίχοι τραγουδιού : "AHORA ME DA PENA" (Henry Fiol)
διαβάστε το...
Νέες Κυκλοφορίες
Διάφοροι καλλιτέχνες - "BACHATA ROJA"
Αναλυτικά
SON DE TIKIZIA - "PA' LOS PIES"
Αναλυτικά
GILBERTO "PULPO" COLON - "HOT BREAD"
Αναλυτικά
MARC ANTHONY - "El Cantante"
Αναλυτικά
PIBO MARQUEZ & DESCARGA CRIOLLA - "Homenaje A Los Reyes De La Salsa"
Αναλυτικά
Το CD του μήνα
CD of the month
παρουσίαση

Latin chat now!

Φιλικά sites

world music
sofrito
rithmolatino
latin hellas
America Latina

Design & development Lollypop |::| © 2006 Basilio Stamatiou + Latin music & Latin culture
GR EN